daveyennickinthaibodja.reismee.nl

Bangkok - Amsterdam

Zoals gezegd gisteravond met noodweer aangekomen in Bangkok. Afgezet op Ekamai station met de bus, proberen taxichauffeurs ons af te zetten. Door de hevige regenval voelen zij zich alsof zij een machtspositie hebben. 3 tot 4 keer de normale prijs wordt gevraagd. Ook weigert iedere chauffeur om op de meter te rijden. Geen enkele chauffeur neemt onze oproep via Grab aan. We blijven het proberen...Davey raakt met een Thais vrouwtje in gesprek die hetzelfde probleem heeft. Maar na een half uurtje krijgt zij het toch voor elkaar om een taxichauffeur aan tw houden die op de meter rijdt. Ook mogen wij meerijden aangezien ons hostel op de route ligt. Uiteindelijk blijkt dat ook zij natuurlijk weer profiteert aangezien wij de volledige kosten tot aan het hostel moeten betalen en zij dan al bijna thuis is. Met die gedachte in het achteraf klinkt het eerder zo vriendelijke "We bring you first" toch een stuk minder sympathiek. Ach, we zijn allang blij dat we een taxi hadden gevonden en eerlijk is eerlijk zonder haar hadden we waarschijnlijk nog steeds op het busstation gezeten. Het is een erg lange dag geworden door de slechte verbinding en de vertragingen onderweg. We zetten snel onze spullen in ons kamertje en eten nog een hapje. We zitten in een leuke drukke buurt waar een hoop te beleven valt. Toch gaan we na het eten lekker naar bed om weer fit de laatste twee dagen aan te vangen. Wat een heerlijk bed! Dat is een mooie meevaller voor de laatste 3 nachten.

5 - 9

Ja wat ga je nog doen de laatste twee dagen in een stad waar we deze reis al twee keer eerder zijn geweest. Davey heeft het antwoord: shoppen!

Bangkok is een heel aantal gigantische shopping centra rijk. Van zwarte markt-achtige bazaars met gigantische foodcourts tot de plaatselijke Bijenkorf met de meest fancy merkkleding. De meesten weten vast hoe dat gaat: Lekker afdingen, tussendoor een koffie of een smoothie en een lekkere sushirol.

Toch wil het niet echt slagen. Davey is op de 'zwarte markt' een nieuwe broek rijker geworden maar het lijkt allemaal zoveel op elkaar en het meeste denk je één dag na thuiskomst weer van: waarom had ik die ook alweer gekocht? We besluiten daarom naar een Bijenkorf-achtig winkelcentrum te gaan hier de naam Siam Center dragend.

We vallen middenin in de sale van de Franse en Italiaanse modemerken waarvan ik de naam alweer ben vergeten. Ik ben het komende uur die zielige man die een oncomfortabele zitplek heeft gevonden een fungeert als een levende kledinghanger. We hebben nog een flinke som geld over die en ruim de helft daarvan vliegt hier over de toonbank. Zo, dat is wel voor de rug...Die lege portemonnee.

Alle nieuwe items liggen alweer op de hotelkamer als we besluiten nog even naar de Ratchada Night Markt te gaan. Dat hadden we steeds al in het hoofd maar nog niet gedaan. Aangezien we ons vandaag ook het reizen met de BTS Skytrain hebben eigen gemaakt is deze markt makkelijk te bereiken. We hebben een dagpas gekocht dus daar kunnen we nog mooi even gebruik van maken.

Ons avondje op de night markt valt letterlijk in het water. Het heeft aan het begin van de avond keihard geregend en ook nu is het zonder paraplu nog niet echt lekker te doen. Toch vermaken we ons opperbest. We zitten weer lekker te smullen van alle streetfood en verder is er van alles te zien. We besluiten dat we nog een drankje willen gaan doen wanneer er van bovenaf op een terras naar ons geschreeuwd wordt door twee meiden. We negeren ze eerst maar ze zijn volhardend. We gaan naar boven en ze leggen ons uit dat ze per ongeluk te veel bier hebben besteld en of we een biertje mee drinken.

Anna en Mika komen uit Duitsland (Keulen) en zijn net afgestudeerd. Ze zijn op doorreis naar Australië waar ze een jaar gaan werken en reizen. Het is duidelijk dat ze nog even moeten wennen aan het idee dat ze een jaar van huis zullen zijn. Een werkplek blijken ze al te hebben op een ranch waar paarden gefokt worden. Na een uurtje moeten wij weer op pad om de laatste trein te halen. We bieden nog aan om voor ons eigen bier te betalen, maar zij staan erop dat zij trakteren.

We nemen afscheid, wensen ze heel veel plezier en succes en gaan weer onze eigen weg. We hebben een leuke en gezellige dag gehad en kruipen weer lekker onder de wel.

5 - 9

Onze laatste dag in Bangkok en daarmee de laatste dag van onze reis. Vandaag is het echt bloedheet en schijnt de zon. Aangezien het in Bangkok vrijwel altijd bewolkt is dit redelijk bijzonder. We gaan vandaag op de hop on hop off boot mee om even lekker uit te waaien op de rivier die midden door Bangkok loopt. We hebben geen behoefte meer om allemaal tempels binnen te lopen en besluiten daarom om alle bezienswaardigheden langs de rivier vanaf het water gade te slaan. Heerlijk relaxed. Bij de laatste halte stappen we nog even af en gaan we een laatste rondje lopen op het toeristische Khao San Road. Toevallig komen we via de route van Google Maps langs ons eerste hostel. Dat voelt wel heel apart. We eindigen waar we zijn begonnen en het cirkeltje voelt zo wel héél rond. Er is eigenlijk niets verandert: de TukTuk drivers staan als vanouds hun citytours aan de man te brengen, de vrouwtjes bij de massage salon drukken je ongevraagd de prijslijst onder je neus en in de restaurantjes zoeken de toeristen verkoeling met een ijskoffie.

Na een uurtje springen we weer op de boot terug richting het hostel. Het loopt alweer richting 18.00 uur wanneer we bij onze halte aankomen met de Skytrain. Het regent pijpenstelen. De trap af naast de halte ligt een fastfoodrestaurant. We kijken elkaar, wordt dit dan echt ons laatste avondmaal deze reis? Jazeker! We zitten asociaal te schransen terwijl de straten buiten langzaam opdrogen.

We zijn nog steeds niet leeg en hebben nog een kleine 1400 Baht (40 euro) over. Ik gooi TripAdvisor open en vind 50 meter van ons hostel een goed aangeschreven massagesalon. We gaan erheen en het oogt allemaal goed. Ik neem een laatste Thaise massage en Davey gaat nog een uurtje in de olie. Dit was ook nog eens de beste massage die we tot nu toe gehad hebben. Slaap wandelend lopen we het hostel binnen en ploffen we op bed. We kijken nog wat filmpjes, scrollen nog wat en pakken onze tassen in.

We hebben een fantastische reis gehad. Als we thuis zijn zal waarschijnlijk nog meer tot ons doordringen wat we allemaal hebben meegemaakt. We zijn weer een jaartje reiservaring rijker en die stoppen we mooi in ons backpackje. Rond half 1 vallen we beide voldaan in slaap, alles staat klaar voor vertrek.

6 - 9

Om 7 uur gaat het wekkertje en nemen we op de tweede verdieping het ontbijt. Daarna checken we uit, gaan de tassen in de rug en springen we in de skytrain. We stappen één halte verder in de metro die ons naar het vliegveld brengt.

Het is nog lekker rustig in de ochtend en we vliegen alle controleposten door. Na een kleine 15 minuten staan we alweer tussen de gates. Davey heeft wat last van haar voet en daarom duw ik haar in een klein boodschappenkarretje over het vliegveld, er worden ons wat verwarde blikken toegeworpen terwijl we op zoek gaan naar de dichtstbijzijnde Subway om een broodje te halen. We vragen aan iemand die op het vliegveldwerkt en de wijst ons de weg. Aangekomen op de plek die we zijn uitgestuurd, geen Subway...Aaaaaaah handig...Hij heeft ons naar de metro gestuurd! De Subway die wij zochten zit aan de andere kant van het vliegveld. We willen toch dat befaamde tonijnbroodje hebben en hebben nog anderhalf uur voordat we gaan boarden, dus rollen we die kant op.

Na ons versnaperingen bij de Subway hebben we officieel nog 1 euro aan Thaise Baht op zak. Top uitgekiend! We doden nog wat de tijd alvorens we gaan boarden en hangen inmiddels boven Tbilisi, Georgië. Over een kleine 4 uur landen we op Schiphol.

Bedankt voor alle leuke reacties en leuk dat jullie ons gedurende onze reis gevolgd hebben!

Tot de volgende keer!

Dikke knuffel,