daveyennickinthaibodja.reismee.nl

Amsterdam - Bangkok - Chiang Mai

9-8 / 11-8

Prima vlucht gehad van Amsterdam naar Bangkok met EVA Air. Een directe vlucht. Wat een verademing. Niet ergens middenin de woestijn een overstap van 5 uur, nee lekker bij het uitstappen op je bestemming zijn. Heerlijk!

Bij de bagage-drop op Amsterdam kwam er een hele vriendelijke jongen van EVA Air op ons afgelopen. Hij vond ons er nogal lang uit zien en vroeg of wij niet graag wat extra beenruimte wilden. Echte Nederlanders die we zijn vroegen wij ons af wat het addertje onder het gras was. Maar die was er niet, gewoon gratis en voor niets extra beenruimte. Lekker bezig EVA Air! Voor het geval je nog nooit van EVA Air hebt gehoord dan is dat mogelijk, wij namelijk ook niet. Het blijkt de tegenhanger van KLM uit Azië te zijn. Een vijfsterren maatschappij die sinds kort ook op Europa vliegt. Niet dat jullie denken dat we 11 uur in een propellervliegtuig hebben gezeten.

Om iets voor 22.00 uur stijgen we op. Echt een aanradertje zo'n nachtvlucht. Ik heb zo'n 7 uur van de vlucht geslapen alleen Davey kon wat moeilijker de slaap vatten zo rechtop in een vliegtuigstoel.

Om ongeveer 13.45 landen we op Bangkok. Nog nooit zo'n relaxte douane gehad als in Thailand. Iedereen blijft lachen en binnen no-time sta je weer met je backpack in de hand. Zo en nu? Altijd een momentje op een vliegveld waar je nog nooit bent geweest. Nu ik erover nadenk is het een vreemd klein vliegveld voor zo'n gigantische stad. Het eerste dat we uiteraard doen is geld pinnen. En je weet het, in het buitenland is pinnen altijd duurder maar in Thailand wordt je al voor 100% opgelicht bij de biljettentapper. Je betaald in ieder geval 220 Baht (ongeveer 7 euro) voor één pinbeurt en daarbij moet je goed opletten bij welke bank je pint aangezien het verschil tussen de banken per pinbeurt kan oplopen tot 15 (!) euro. Wanneer je 10 keer pint tijdens je vakantie dan is dat al gauw...Ah jullie snappen wat ik bedoel! Nick zou Nick niet zijn als al zijn Thaise apps niet op de telefoon stonden. We hadden daarom gelijk de beste bank te pakken!

We pakken een taxi. Hiervoor moet je op het vliegveld in Bangkok een kaartje printen en vervolgens kun je in de juiste rij gaan staan, ideaal systeem. De rit naar het hotel duurt anderhalf uur en daar komen we dan toch redelijk moe aan. Nadat we gesetteld zijn gaan we direct naar een leuk restaurantje genaamd JUNTUN. Hier eten we onze eerste Pad Thai. Dat was toch een PadThai'tje lekker! Daarna nog even de beruchte partystraat Khao San Road overgelopen waar de pingpongshows en gefrituurde schorpioenen je om de oren vliegen. Rond 21 uur vallen we al in een welverdiende slaap...Om 4 uur in de nacht zijn we echter klaar wakker. Misschien toch een kleine jetlag? Pfff, we zijn maar even gaan lezen en surfen en hebben direct maar even een retourvlucht naar Chiang Mai geboekt via Skyscanner. Om vervolgens rond 6 uur weer in slaap te vallen en om half 10 weer wakker te worden.

We gaan even snel ontbijten bij Unbaked. Goed om te weten is dat we de meeste eetgelegenheden vinden via TripAdvisor, dat gaat namelijk vrijwel nooit fout! Daarna bestellen we een GRAB-taxi, de Aziatische tegenhanger van Uber. Ook weer zo'n handige app, de taxi's komen je ophalen waar je staat en over de prijs hoef je niet meer te onderhandelen, het bedrag staat op de app. Voor de middag staat namelijk de Co van Kessel fietstour op het programma. Jullie moeten vast denken: dat klinkt erg Nederlands! En inderdaad decennia geleden heeft Co van Kessel zich gevestigd in Bangkok En daar de oerhollandse fiets geïntroduceerd. Niet dat die er nog niet waren, maar in ieder geval niet zo massaal en al helemaal geen tours per fiets. Je fiets midden door Bangkok tussen de locals en door de smalle steegjes. Onderweg stop je voor lekkere snacks en nemen we een kijkje in de oude tempels. Wij hadden het geluk dat het tijdens de fietstocht keihard ging regen, terwijl het in Bangkok vrijwel het jaar rond niet regent.
De poncho's kwamen al snel tevoorschijn, gelukkig hebben we de foto's nog! We hebben 3 uur lang van de eerste tot de laatste minuut genoten van de diversiteit die Bangkok te bieden heeft. Een ideale manier om Bangkok snel te leren aangezien we de volgende dag alweer naar Chiang Mai vliegen!

In de avond gaan we alleen nog even een lekkere pizza scoren en een klein rondje over Khoa San Road. Eigenlijk alleen maar om iets later naar bed te gaan dan de avond ervoor zodat we niet weer midden in de nacht wakker worden. Met succes!

12-8

Bye bye Bangkok! Vandaag is een bijzondere dag want het is Koninginnedag in Thailand. Iedereen is in het oranje gekleed en zuipt zich een gat in z'n kraag...Nee, natuurlijk niet. iedereen is lekker thuis en dit is ook de dag dat Thaise mensen de moeders thuis eren. Moederdag en Koninginnedag in één dat zou wel een mooie financiële meevaller zijn! We pakken nog even mooi een ontbijtje mee bij Unbaked, zo lekker! Geheel op z'n Thais gaan zijn pas een kwartier later open dan staat aangeven, geeft niet! Het mag de pret niet drukken. Rond 12 uur pakken we weer een GRAB richting het vliegveld. We zijn er sneller dan verwacht en de doden de tijd met lunchen, kaarten, YouTube en Netflix.

Om kwart voor 4 stijgen we op en tegen vijven landen in het noorden van Thailand: Chiang Mai! Een zoon en dochter van de familie waar we verblijven staan al op ons te wachten. Zo aardig en goedlachs. Direct krijgen we allemaal tips over wat we kunnen gaan doen waar we heen kunnen gaan. We voelen ons helemaal thuis!

Bij aankomst blijkt dat er een groot feestmaal wordt voorbereidt ter ere van de feestdag. Een kookplaat-achtig apparaat wordt op tafel gezet en jawel hoor voor het eerst in anderhalf jaar eet ik weer eens een stukje vlees. Toch een rare gewaarwording wanneer het niet meer onderdeel van je systeem uitmaakt. Het wordt al snel gezellig, gezelliger, gezelligst (is dat een woord?). Brite (De jongste zijn van het gezin waarnaar het guesthouse is vernoemd) rijdt 3 x op en neer om nieuwe liters bier te halen. Later schuiven er ook nog twee Iranese gasten aan die blijken via Instagram (recto team) reisvlogs over de hele wereld te maken. Voor hun is deze reis dus ook deels werk. Chris Zegers maar dan uit Iran, zeg maar...Je begrijpt het al het blijft de hele avond gezellig en de verhalen vliegen links en rechts de tafel over. De hebben allemaal al geaccepteerd dat we morgenochtend de prijs betalen met een lekkere kater.

13-8

We gaan vandaag op pad om een scootertje te huren. Dat zijn hier halve motoren doordat ze meer power nodig hebben om bergop te komen. Brite heeft ons namelijk aangeraden om de Chiang Mai-loop te gaan rijden. Dit is een soort lusvormige weg die je weer terugbrengt in Chiang Mai. We vertrekken om ongeveer half 1 op het scootertje dat we op de kop getikt hebben. Onderweg rijden we langs een bekend meer in de omgeving waar veel Thaise gezinnen komen om te relaxen. Onderweg is de natuur overweldigend, net alsof je non-stop door de jungle rijdt. We komen langs het olifantenpoep (Ja dat lees je goed) recycle centrum dat is opgezet door het Wereldnatuurfonds. Hier wordt van de poep geurloos papier gemaakt dat wordt gebruikt om boekjes en bijvoorbeeld agenda's van te maken. Het ironische is dat aan de overkant van de weg 'Tiger Kingdom' staat. Een park waarin tijgers tegen hun natuur in wordt geleerd om kunstjes te doen voor de toeristen. Natuurlijk sponsoren wij die onzin niet en we stappen op ons scootertje richting de Mesa waterval.

Aangekomen bij de waterval blijkt de waterval 10 verschillende niveau's te hebben. We hebben ons voorgenomen om een lekker relaxte reis te doen dit jaar maar uiteraard klauteren we naar boven. Op ieder niveau zij spelende kinderen en mensen zwemmen in de waterval. De waterval zelf is dan ook echt prachtig en door de ongunstige ligging ten opzichte van Chiang Mai ook totaal niet toeristisch. Mocht je ooit in de buurt zijn: een aanrader! De foto's spreken voor zich.

Het wordt al wat later en we besluiten terug te gaan naar het guesthouse. Het begint echter te regenen.De weg wordt spekglad en we zijn genoodzaakt om het rustiger aan te doen. Voor ons glijdt al een Thaise man op z'n snufferd. Uiteindelijk doen we 5 tot 6 uur over de hele loop. Het was prachtig, maar de hele dag op zo'n tweewieler is slopend.

We rusten even kort uit en besluiten dan voor het eten een Thaise massage te nemen bij een salon waar alleen blinde mannen massages geven. Een hele bijzondere ervaring. Je merkt echt dat de tast en het gehoor verder zijn ontwikkeld aan de manier waarop zij voelen en reageren op jouw reactie op de massage. 1,5 uur lang zijn we opgevouwen door deze mannen. Davey zegt: ik voel me direct een stuk lichter. Zo voelt het inderdaad, net alsof alle spanning ineens van je lijf is. Om de dag mooi af te ronden eten we een heerlijk burger gemaakt van zoete aardappel om vervolgens helemaal gaar in slaap te vallen. Geen biertjes vanavond. Oogjes dicht een snaveltjes toe.

14-8

Vandaag één van de hoogtepunten van de reis. We gaan naar een olifanten verzorgingskamp. Waar we 2 jaar geleden nog op Bali in een kamp waren waar olifanten gebruikt werden om op te rijden daar worden de olifanten hier fantastisch verzorgd. De mensen hier hebben echt door hoe het hoort. Je gaat in een relatief kleine groep de olifanten voeren, met ze in een modderbad om vervolgens met z'n allen de rivier in te gaan om alle bagger af te spoelen. Je merkt aan alles dat zowel de mensen als de olifanten hier intens van genieten. Je merkt ook dat de olifanten echt een band hebben met hun kampbewakers. Voor de mensen die een hond hebben en weten hoe het is om met een hond te ravotten en te spelen, zo doen zij dat hier met de olifanten. Erg bijzonder.

Als je denkt dat alles niet beter geregeld kan worden dan staat na het douchen nog een heerlijk lunch klaar voordat we weer koers zetten vanuit de jungle naar Chiang Mai. We springen nog maar eens onder de douche, eten een heerlijke groene curry binnen de oude stadsmuren en scooteren nog wat in het oude stadje rond. We zijn klaar om verder richting het noorden te gaan, naar Pai. Pai ligt bijna tegen de grens van Birma/Myanmar aan en staat bekend om zijn relaxte hippie-achtige uitstraling. 3 uur op de scooter via de bekende kronkelweg. Het blijkt een waar paradijsje te zijn, we gaan het beleven.

Tot snel!

Dikke kus,