daveyennickinthaibodja.reismee.nl

Cambodja baby!

Zoals gezegd vandaag een dagje in het teken van vliegen van Noord-Thailand naar Siem Reap in Cambodja.

Eigenlijk verloopt alles heel vlot. Het inchecken en uitchecken, de tassen, de paspoortcontrole. Top geregeld hier! Gisteravond de telefoons volgepropt met Netflix-series. Ideale vliegveld remedie. De dag vliegt om.

Voor we het weten staan we in Siem Reap. We weten dat we hier een visa moeten regelen. De belangrijkste tips zijn: Als eerste het vliegtuig uit, vooraan in de rij gaan staan bij de balie 'visa on arrival', zorg dat je één pasfoto bij je hebt en minimaal 100 dollar. Een visa kost 35 dollar, met 50 dollar p.p. heb je wat ruimte om verassingen te voorkomen. Er zijn namelijk heel wat mensen uit de rij gestuurd met óf geen pasfoto óf tekort centen in de knip. Volg je onze tips dan sta je na 45 minuten met een visa en je tas op je TukTuk te wachten. Volg je die niet dan duurt het, langer...

Met de TukTuk bij het hotel aangekomen. Zowel de service als de kamer overtreft onze stoutste dromen. Het hotel is een half resort met zwembad, bizar ruime kamers, een gigantisch bad, een mooi balkon en een heerlijk bed. Nog beter, we hebben 4 nachten geboekt! In extase belt Davey met het thuisfront en verklaard ons officieel tot "nep backpackers".

We komen nog net op tijd aan bij het Footprints café waar we heerlijk Fish Amok eten. Met onze buikjes rond worden we door ons bedje naar dromenland gebracht.

20-8

Het hoogtepunt van onze tijd in Cambodja moet het bezoeken van de tempelcomplexen van Angkor Wat worden. De tempelcomplexen zijn gigantisch groot. Het grootste religieuze bouwwerk ter wereld. Ik zal jullie niet vermoeien met wijze geschiedenis lessen, wie geïnteresseerd is zie: Google.

We hebben ons goed ingelezen en wat tips van één van onze favoriete reissites (Reisjunk.nl) ter harte genomen. Daarom gaan we vandaag eerst naar het Angkor national museum om wat meer over de geschiedenis en de vormgeving van Angkor Wat te weten te komen. Je zou het niet zeggen maar dit werd dus een ouderwets museumdagje. Gelukkig hadden we de 65+ -pas mee!

In de middag nemen we lunch bij Marum om de hoek bij het museum. We spreken een goed Engels sprekende ober en komen erachter dat hij ook een TukTuk gids is bij Angkor. Voor 15 dollar wil hij ons de hele dag rondleiden en voor 18 zelfs de zonsopgang laten zien. We overleggen nog even of we de zonsopgang willen zien. Dat betekent namelijk het wekkertje op 03.30. Ach we zijn er nu toch, doe ons die zonsopgang! Deal! Hij blij, wij blij.

We besluiten rond een uurtje of 4 terug te gaan naar het hotel en lekker bij het zwembad te gaan liggen. Lekkere cappuccino erbij en de middag is alweer gevuld.

De Fish Amok is ons zo goed bevallen gisteren dat we nu lekker op tijd teruggaan. Weer bestellen we dit typisch Cambodjaanse gerecht en weer een schot in de roos. Heerlijk gezellige ambiance in een restaurantje dat er alles aan doet om de ecologischefootprint zo klein mogelijk te houden. Goh zou het daarom ook...? Ja inderdaad daarom heet het Footprints café! Helemaal in ons straatje.

Morgen vroeg op dus vanavond vroeg naar bed. Tot morgen lieve mensen!

21-8

tttttttttrrrrrrtrrrring! tttttttttrrrrrrrrrring! ttttttttttrrrrrrring! @#$^&%&€ wat moet dat! Pfff oja, we moeten er alweer uit. De wekker slaat half 4 en om 4 uur worden we opgehaald. We sleuren elkaar het bed uit, hijssen onszelf in de kleren en maken ons klaar. Het hotel heeft een ontbijtboxje voor ons klaargezet. Prima service! Stipt om 4 uur komt de TukTuk driver ons ophalen. We moeten om 04.45 bij het kantoor zijn om ons kaartje te kopen.

We merken al snel dat we in de langzaamste TukTuk op de gehele aardbol zitten en worden links en rechts voorbij gescheurd. Toch staan we vrijwel vooraan om een kaartje te kopen. Hup direct door naar Angkor voor de zonsopgang!

Ook hebben we op Reisjunk een goede tip gelezen om de tempels te bezoeken. Het tempelcomplex heeft namelijk 5 tempels die het meest worden bezocht door de schoonheid ervan. Echter hiervoor wordt een standaardroute aangehouden en in een soort van rondje afgewerkt. Wij zeggen onze gids voor de dag dat hij het rondje moet afleggen in de tegenovergestelde richting. Hij kijkt ons heel verbaast aan en zegt dat we wellicht worden teruggestuurd door de politie. We geven aan dat dit voor ons eigen risico is en dat we het toch zo willen doen. Hij stemt in.

We beginnen dus net als iedereen ander bij het meer voor de Angkor Wat tempel om de zonsopgang te zien. We staan vrijwel vooraan waardoor we prachtige plaatjes kunnen schieten. De Angkor Wat tempel is gigantisch en prachtig. Toch bizar dat men dit voor elkaar heeft gekregen in de twaalfde eeuw. En dat vooral met vrijwilligers, ja mensen we kunnen nog wat leren van die boeddhistische cultuur.

Vervolgens gaan de rest van de toeristen naar de verderop gelegen Bayon tempel. Wij gaan in de tegengestelde richting naar Ta Promh. Hier is deels de bekende film Tomb Raider met Angelina Jolie opgenomen. Wat we aantreffen is werkelijk adembenemend. Er zit zelfs nog geen ticketcontrole en bewaking bij de ingang. We besluiten om gewoon brutaal door te lopen. Hier en daar kijkt een verdwaalde schoonmaker ons vreemd aan. We doen of onze neus bloed. Het is half 7 in de ochtend en er is nog helemaal niemand. We hebben de hele tempel voor onszelf. Rond half 8 gaat de tempel open rond 11 uur stikt het er van de toeristen. De tempel zelf is al prachtig maar in deze oase van rust is de schoonheid ervan moeilijk te beschrijven.

Nadat we zijn bekomen van wat we zojuist gezien hebben gaan we naar de volgende tempel. Heel eerlijk, ons hoogtepunt van de dag is dan geweest. Mooier wordt het niet meer. Natuurlijk de overige tempels zijn ook prachtig. Maar langzamerhand wordt het bloedheet door zon. De daaropvolgende twee tempels zijn ook nog niet veel toeristen maar in de laatste tempel, de Bayon tempel, komen de Chinezen met vrachtwagens tegelijk aan. De tempel is prachtig maar de selfie makende ramptoeristen verpesten daar een beetje de ervaring. Na een half uurtje besluiten we die tempel voor gezien te houden en ons terug te laten brengen. Ons plan is perfect verlopen en we hebben een fantastische dag gehad in de Angkor Wat tempels. Wat was dat mooi. Terug in het hotel nemen we een snelle duik en rond 12 uur in de middag vallen we in een diepe slaap.

We slapen de hele middag en worden later op de dag weer wakker. Heerlijk uitgerust gaan we een pizza eten op de hoek bij het hotel. Wat een mooie dag en wat een mooi hoogtepunt van de reis. Tijdens het eten van de pizza worden we nog opgeschrikt door keiharde bliksem. Het kan de dag al niet meer verpesten!

Welterusten!

22-8

Onze laatste dag in Siem Reap. We besluiten om te beginnen het ondergoed te laten wassen. Wat kunnen we nog doen hier? De geschiedenis van Cambodja vertelt ons dat het land het zwaar heeft gehad. In de Vietnamoorlog gebombardeerd door de Amerikanen, in 1979 de genocide door Paul Pot en in de vroege jaren 90 bezet geweest door Vietnam. Doordat Paul Pot letterlijk alle Cambodjanen in de rijstvelden liet werken werden de huidige steden heuse spooksteden. Er woonde geen levende ziel meer. Het is dan ook niet heel vreemd dat buiten de huidige steden er vrijwel alleen maar platteland is in Cambodja. Momenteel is Cambodja wel één van de snelst groeiende economieën ter wereld met enorm veel goede wil en potentie. De groei op jaarbasis ligt rond 7%, wat natuurlijk gigantisch is. Ook het groeiende toerisme helpt daar een handje bij. Over 10 jaar is dit een totaal verschillend land, daar zijn wij van overtuigd.

We besluiten om een scooter te huren en maar gewoon de stad uit te gaan rijden. We kunnen van tevoren niet verzinnen wat voor moois we allemaal tegenkomen. We zien Cambodja in de puurste vorm. De huizen op palen, het polderachtige vlakke landschap, de vrolijk lachende mensen en de diep gewortelde armoede. Een bizarre combinatie maar de foto's die we gemaakt hebben vertellen meer dan 1000 woorden. Met gemixte gevoelens maar een voldaan gevoel gaan we terug naar het hotel.

In de avond gaan we het toeristische centrum van Siem Reap in. De zogenaamde pubstreet. We hebben een aparte massage in een aparte salon, we dingen lekker af op de markt en we eten Mexicaans. Tijd om ons voor te gaan bereiden op een nieuw avontuur dat op ons staat te wachten. Morgen gaan we naar de hoofdstad van Cambodja: Phnomh Penh. We zullen met de bus 6 uur rijden van Siem Reap naar de hoofdstad die meer in het zuiden is gelegen. In Phnomh Penh zullen we dieper in de geschiedenis van Cambodja duiken en de oude gevangenis S21 en de Killing Fields bezoeken. We verwachten een bijzondere ervaring en één die ons waarschijnlijk voor altijd bij zal blijven.

Nog eenmaal oogjes dicht en snaveltjes toe in dit heerlijk bedje.

Tot snel!

Nick & Davey