daveyennickinthaibodja.reismee.nl

Chiang Mai - Pai - Chiang Mai

15 - 8

Vandaag stond 'the dangerous road to Pai' op het programma. De weg van Chiang Mai naar Pai heeft 762 bochten en is beroemd en berucht in Thailand. Wij wilden deze heel graag zelf rijden en huurden een motorscooter. Het lijkt heel wat, maar wanneer je een simpele scooter huurt dan kun je deze onderweg 26 keer naar de top van een berg duwen. Kortom je hebt echt een motorscooter nodig. Berucht is de weg omdat er nog weleens een ongeluk wil gebeuren. Des temeer waren wij verrast door de staat waarin de weg verkeerde. Menig snelweg in Europa kan een puntje zuigen aan de staat van het asfalt dat wij hier aantroffen. Ook een zeer breed uitgemeten weg. Echt een dekentje om overheen te rijden.

Onderweg rijd je dwars door de jungle het landschap is echt adembenemend mooi en regelmatig kom je hele hordes met koeien en stieren tegen. Hier en daar een prachtige uitkijk en de reis is het al meer dan waard. De reis duurt bij mooi weer ongeveer 4 uur, met de auto gaat het een uur sneller.

Minder leuk werd het toen het op het hoogste punt van de rit begon te stortregenen. Het was redelijk koud en we hadden maar één poncho meegekregen van de mannen van de scooterhandel. Die hebben daar bovenop die berg heel wat oud-Hollandse verwensingen naar het hoofd geslingerd gekregen. Op dat moment volkomen terecht in onze ogen.

We waren aan het laatste uur van de rit begonnen. Al snel had ik in de gaten dat de weg naar beneden spiegelglad was doordat de weg nagelnieuw is. Met de handen vol in de remmen en alle ankers achter de scooter uitgegooid rolden we met een gangetje van niet meer dan 20 km/u naar beneden. Je snapt het al, het laatste deel van de reis duurde geen uur, maar 3 uur. Ook hebben we op Bali een harde les geleerd dat al deze remmen lucht gekoeld zijn en dat wanneer deze oververhit raken (hetgeen dus kan gebeuren doordat je in de afdaling constant in de remmen knijpt), de remmen het tijdelijk kunnen begeven. Dat is natuurlijk het laatste dat je wilt tijdens een regenachtige afdaling, sterker...wat voor afdaling dan ook. Ook nu weer voelde ik dat ik langzaam maar zeker de remmen te diep kon inknijpen. We moesten stoppen om de remmen af te laten koelen. Onze laatste liters water over de remschijven gegooid, even proberen en we konden de laatste 20 minuten richting Pai ook afmaken. Pfieuw, flink ritje.

Redelijk vermoeid kwamen we aan bij de bungalows. Wel mooie huisjes op een goed onderhouden complex. Hangmatje voor de deur, het leek net Thailand!

In de avond zijn we de Walking Street op gegaan waar Pai om bekend staat. Heerlijk hippie sfeertje met allemaal kraampjes waar je het lekkerste eten kon proberen. Waar we het eerder nog niet durfden hebben we hier 3 avonden streetfood gegeten. Zo lekker! Na een paar niet te hachelen mojito's besloten we dat het tijd was om onder de klamboe te gaan liggen. Morgen weer een dag!

16-8

Vandaag heerlijk uitgeslapen en rustig aan gedaan in de ochtend. Het werd dan ook geen ontbijt maar een ouderwetse brunch. In en om Pai zijn verschillende dingen te doen. Een scootertje hoefden we niet meer te huren want daar waren we op gekomen. Eerst gingen we naar de Land split. Een apart natuurfenomeen dat er sinds ongeveer 2010 voor zorgt dat er zich een steeds grotere scheur in het landschap vormt van ongeveer 10 meter diep. Interessant om even te zien. Vervolgens tuften we door naar de waterval. Het was een klein watervalletje, veel minder indrukwekkend dan we bij Chiang Mai hadden gezien.

De laatste halte op dit weggetje was de bamboe brug. Daar aangekomen was het echt genieten geblazen. Een kronkelende brug van bamboe van ongeveer 1.5 kilometer lang. Hier hebben we echt even een uur of 2 onze ogen uitgekeken, heel mooi om te zien. Op de brug nog even in de schaduw gezeten en aan de praat geraakt met een Oostenrijks stel dat we onderweg naar Pai al waren tegen gekomen. Mooi reisverhalen van de afgelopen jaren uitgewisseld en weer een hoop inspiratie opgedaan.

Na de bamboe brug door naar Pai canyon voor de zonsondergang daar in de bergjes. Onderweg een lekkere aardbeien smoothy gehaald bij de lokale aardbeien boerderij, aanradertje! Helaas bleef de zon wat achter de wolken en werd het niet een spektakel zoals gehoopt. Zo ging de dag als een blad aan een boom weer om en lagen we weer wat herinneringen rijker in ons hutje.

17-8

Ons laatste dagje in Pai was alweer aangebroken. De meeste dingen die er te zien zijn in Pai hadden we gisteren al bezocht. We besloten dat we nog wat broodnodige zaken moesten regelen, zoals wat vliegtickets en hotels voor in Cambodja. Daarna zouden we eens dat heerlijke sfeertje hier volledig gaan opsnuiven.

Na alle ondernemingen van de afgelopen week besloten we dat we vandaag lekker een paar uurtjes in de hangmat zouden chillen. Daar kwam het idee om een yogales in het dorp te gaan volgen. Pai zou Pai niet zijn als er niet een heel goede yogaschool zou staan. Om 17.00 uur kregen we een vijf kwartier durende les. Heftig! Een zeer lieve en professionele Aziatische vrouw begeleide ons. De yogaruimte was in de overdekte buitenlucht tussen de pilaren. Het begon net weer keihard te regenen toen de les begon. Later bleek dat toen wij in Pai zaten er een heel heftige storm was overgewaaid vanuit Vietnam. Het kan helaas niet altijd meezitten! Voor de yogales was het ontzettend rustgevend. We kregen in een groepje van vier les. Davey is zo flexibel gebleken, niet normaal! Die doet de gekste yoga moves na zonder een druppeltje zweet. Ik ben helaas wel een aantal maal uit een benarde yoga positie omver gerold. Al met al een hele leuke en leerzame ervaring!

'S avonds was het shopping time! Davey heeft hier goed haar slag geslagen en haar half lege backpack alweer wat meer gevuld. We zijn in Pai geëindigd zoals we begonnen zijn: streetfood!

18-8

Vandaag vroeg op om zoveel mogelijk regen op de terugweg richting Chiang Mai voor te zijn. De poncho's hebben we de avond van tevoren al bij de 7-11 ingeslagen. Helaas regent het al in de ochtend hard. We besluiten de trip nog wat uit te stellen en stappen uiteindelijk in de miezerende regen op de scooter. Vooral het laatste gedeelte van de heenweg was erg stijl omlaag. Dat is nu dus omhoog en valt dus erg mee. Onderweg is het poncho aan poncho uit. Dan weer regen, dan weer zon. We hebben ons voorgenomen zo lang mogelijk door te rijden een korte stop voor de lunch te maken en daarna in een rechte lijn door te rijden richting Chiang Mai. 25 minuten voordat we bij we weer bij het scooterzaakje komen om de tweewieler terug te brengen komen we in een plaatselijke moesson terecht. Ik rijd nog langzaam door maar Davey raakt wat in paniek en gilt dat het onverantwoord is en dat we de scooter langs de weg moeten parkeren. Midden op een snelweg geen gemakkelijke opgave maar inderdaad wel de meest verstandige. Daar staan we dan, middle of nowhere onder een guur afdakje. Gelukkig hebben we de video nog!

Als de regen wat afneemt rijden we door naar Chiang Mai voor het laatste stukje. We brengen de scooter terug, die waren we ondertussen redelijk zat. Ondanks de prachtige rit! Onze backpack stond nog bij ons vorige hostel en dus zijn we die eerst met een taxi gaan ophalen om ons vervolgens met al onze bezittingen weer af te laten zetten bij het volgende hostel.

Prima kamertje en een leuk stel dat het hostel runt. Voor morgen staan er twee korte vluchten van een uur op het programma. 12.30 Chiang Mai --> Bangkok 17.40 Bangkok --> Siem Reap. Cambodja here we come baby! Heel veel mooi dingen meegemaakt in Noord-Thailand, helaas zat het weer af en toe wat tegen.

Tot ons volgende avontuur!

Dikke kus,

Nick & Davey